lördag 2 november 2013

#126. Tankar i Allhelgona

”Titta, så många människor!” utbrister sonen i fascination över kyrkogårdens alla flämtande lyktor. De speglas i hans ögon. Hundratals, tusentals, oräkneliga lågor kämpar mot novembervinden där ute. Det annars så kompakta mörkret har förvandlats till ett dunkelt skimmer runt kyrkan. Det syns redan på håll över skåneslätten.

Det är Allhelgona. Tid för eftertanke, tid för minnen. Tid för att stilla sig och låta tanken vandra till de som en gång fanns men inte längre finns hos oss. De som gått före. De som är hemma nu. De heliga och alla de andra.

De som genom sina liv möjliggjort våra liv. De som lärt oss vad kärlek är. De som tröstat och torkat våra tårar, de som lockat oss till skratt och tålmodigt inväntat våra vingars flygfärdighet. De som lotsat oss till hemligheterna och berättat de eviga sagorna. De vars erfarenhet har viskat att även ett brustet hjärta kan sjunga igen. De som sett oss misslyckas och ändå älskat. De vi känner vid namn, och de namnlösa.

”Tidevarv komma, tidevarv försvinna. Släkten följa släktens gång.” Psalm 297 har kommit att bli näst intill obligatorisk som begravningsgudstjänstens sista psalm. Orden andas förgänglighet, saknad – och hopp. När vi samlas runt kistan samlas vi också i löftet att döden är inte slutet.

Det liv som skapades i begynnelsen kommer att spira långt efter det att mitt eget hjärta slutat att slå. Då, när ingen längre minns min röst eller hur min hands smekning kändes på kinden, när ingen längre minns vad som lockade mig till skratt och långt efter det att mitt namn nämnts för sista gången, ska jag ändå leva.

I Gud.

Den Frälsare som besegrade dödens mörker ska bära mig in i livets ljus. Av kärlek. Den kärlek som stavas Kristus.

I natt brinner lyktorna. Fladdrande, flämtande små revor i det sammetssvarta. Trådar av liv. Från evighet till evighet.

Hundratals, tusentals, oräkneliga lågor kämpar mot novembervinden där ute. En dag kommer de att påminna om det liv som var mitt. Som ett skimmer i ett barns ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar