tisdag 12 november 2013

#129. Bön i organisationsförändringens tid

Det har ånyo hållits MBL-förhandlingar inför den stundande omorganisationen i Malmö. Facken har ännu en gång konstaterat att man inte kan ändra på besluten, men protokollen lär ändå bli intressanta att läsa. För den som vågar.

Jag rekommenderades i somras att inte blogga kritiskt om den nya organisationen eller dess chefer. Det var av ren omsorg om mig, upplystes jag om.

Men efter att ha fått ett telefonsamtal från det planeringsmöte där ett församlingsråd bestående av smått desperata församlingsbor och kollegor försökte reda i oredan efter den senaste bredsidan som riktats mot oss, tänker jag i alla fall be. Det måste väl ändå vara okej?

Nedanstående bön fick jag smusslad till mig när jag besökte min arbetsplats i onsdags. Jag vet inte vem som skrivit den, men bra är den. Dessutom finns det väl fler församlingar som är föremål för omorganisationer och som kan behöva några bönens ord, kan jag tänka:

Bön att använda vid organisationsförändringar

Gud, bevara oss från de förenklade lösningarna,
de smidiga utvägarna,
de oreflekterade besluten.

Gud, bevara vår förmåga att tänka och analysera,
att se konsekvenser och nyanser
och att arbeta långsiktigt.

Gud, bevara våra hjärtan från bitterhet,
från bristen på tillit och tro,
från trötthet och uppgivenhet.

Amen

4 kommentarer:

  1. En fördel för er, jämfört med oss i näringslivet, är att den högsta ledartrojkan i alla fall aldrig byts ut.

    Väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans,
      Ja, så är det ju. Eller snarare: så borde det vara. Ibland kan man tyvärr börja fundera... ;-)
      /Helena

      Radera
  2. Som vanligt i fackliga sammanhang så är beslutet redan fattat när kallelsen till §11 MBL går ut.
    Det är dock oftast så svårt att bevisa att man ytterst sällan kan driva skadeståndsanspråk för detta.
    Fackens yttranden till protokollen brukar vara en mycket intressant läsning.
    Organisationsförändringar brukar åtföljas av vilsna medarbetare, men förhoppningsvis behöver ni inte irra bort er från bibelordets kärna.

    SvaraRadera
  3. Bland oss jurister kallas MBL för tutan; först tutar man, sedan kör man över.

    SvaraRadera