lördag 23 november 2013

#133. Bäste Arne!

Bäste Arne!

En vän gjorde mig idag uppmärksam på att du har nämnt mig i ett inlägg på dagens Dagens Seglora. Eftersom du tydligen läser min blogg (tack för det!) så vet du att jag sällan läser er. Det brukar inte vara så uppbyggligt, brukar jag tycka.

Tyvärr måste jag göra dig uppmärksam på att du tydligen inte har läst mitt blogginlägg särskilt noga. Jag föreslår att du gör det, innan du skriver en text som så tydligt visar att du (förhoppningsvis omedvetet) feltolkar och felciterar.

Du skriver exempelvis:

”Det finns två återkommande drag i de kristna gemenskaper som har urartat. Det ena är en bokstavstrogen läsning av bibeln som inte ger utrymme för en intellektuell granskning av tron och det andra är en stark övertygelse om att ha rätt teologi i förhållande till andra.

Ett tolkningsföreträde ger en debattör rätten att bedöma andras teologiska läsningar, som när Helena Edlund kallar KG Hammars teologi för 'nedvärderande' och kallar hans tolkning för 'tendensen att bortförklara, relativisera och analysera sönder Bibelns ord för att få dem att passa våra personliga önskemål' och samtidigt uttrycker att 'du inledde eran när Svenska kyrkan avkristnades…'”

Om du har läst min blogg borde du veta att jag brukar skriva om att olikheter berikar. Men jag brukar också hävda att det måste finnas en minsta gemensamma nämnare och jag har problematiserat det faktum att personer som lyder under prästlöftena förnekar den kristna trosbekännelsen, betraktar Bibeln som en bok i mängden och läser densamma genom att plocka russinen ur kakan.

Jag tror att det ska betydligt mer till innan den kristna gemenskapen urartar, än att någon påtalar detta faktum.

Däremot hävdar jag med bestämdhet att det blir bekymmersamt för en kristen kyrkas legitimitet när inte ens de som har i uppdrag att företräda henne ser Kristus som mer än en tankekonstruktion eller en profet i mängden.

En annan detalj i din text är att jag faktiskt inte skriver att jag anser att KG Hammar inledde kyrkans avkristnande. Jag skriver:

”Ibland har jag hört folk påstå att det var med dig som förfallet inleddes. Med det brukar de mena att du inledde eran när Svenska kyrkan avkristnades. Det är ganska hårda ord, det håller jag med om, och hittills har jag faktiskt försvarat dig.”

Det är ju en viss skillnad, eller hur? Och vad är det jag egentligen skriver när du påstår att jag kallar Hammars teologi för nedvärderande? Jo, jag skriver så här:

”Du skriver att 'Kristus är alltså en tankekonstruktion för att uttrycka erfarenheten av gudsnärvaro' och tillägger att du inte ser något nedvärderande i att säga att något är en tankekonstruktion. Men vet du vad? Jag tycker det är nedvärderande. Jag tycker det är nedvärderande att säga att Kristus är en tankekonstruktion. Enormt nedvärderande, faktiskt.

För mig och många med mig är Kristus så långt ifrån en tankekonstruktion som man kan komma. För mig är Kristus Levade Gud, med kraft att omvända, upprätta och göra mirakel – även i vår samtid.”


Jag står för vad jag skriver. Varje ord. Men var då vänlig att låta dem förbli i sina sammanhang.

Nåväl, Arne. Det är enkelt att förivra sig när man skriver om något man brinner för. Det må vara hänt. Men det som är mer allvarligt än att du felciterar, är att du säger dig värna något som du själv ringaktar.

Du skriver en artikel vars uttalade budskap är att poängtera vikten av att vi bemöter varandra med respekt inom Svenska kyrkan. Om du läser mina blogginlägg ordentligt, ska du nog märka att jag försöker hålla en respektfull ton även i min kritik och skilja på sak och person. Kanske lyckas jag inte alltid till fullo, men jag försöker.

Du håller säkert med mig om vikten att föregå med gott exempel, men jag måste erkänna att jag inte anser det särskilt respektfullt att felcitera den man vill misskreditera och samtidigt nämna denna person i samma andetag som Anders Behring Breivik (igen!)och Jim Jones (nytt grepp!).

Jag vore tacksam om du ville specificera vilka likheter du anser att jag har med två uppenbart sinnessjuka massmördare. Men innan du gör det, läs igenom min text igen. Det får även ni övriga göra.

Eftersom du tycks ha missat att länka till den, så gör jag det. Mitt brev till KG Hammar finns här, som #128.

Ett tips oss skribenter emellan är annars att alltid länka till källorna man citerar, så gör man det möjligt för läsaren att både läsa ursprungstexten och göra sin egen bedömning av den.

Frid och Nåd,
/Helena

9 kommentarer:

  1. Bra replik till Arnes artikel. Det finns något direkt självmotsägande i hans text som belyser bristen på genuin självkritik.

    Carlsson skriver följande:

    "Utan att gå in i en saklig prövning av de olika teologiska frågeställningar som figurerar i de här refererade debattinläggen så känns debattekniken igen. Att ställa retoriska frågor och med nedvärderande beskrivningar raljera över andras teologiska tolkningar medan man ger sig själv rätten att besitta en odiskutabel sanning."

    Jag tror inte Lars inser att han på ett mycket träffande vis beskrivit sin egen och seglora smedjas debatteknik.

    /Jonas

    SvaraRadera
  2. Du är underbar Helena. Hade det inte varit för dig hade jag gått ur Svenska kyrkan för länge sedan. Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka tröttmössor de är på Seglora. De anklagar andra för det de själva gör. Projicering, brukar det kallas.

    Bra att du orkar att hålla en så saklig och vänlig ton, Helena!

    SvaraRadera
  4. Helena, ett mycket bra svar på Arnes artikel, även jag reagerade på Arnes svepande anklagelser. Som Jonas skriver, han beskriver bitvis exakt det som utmärker Dagens Seglora och många av dess skríbenter.

    Är tacksam för dina inlägg - de behövs, om sanningen ska fram. /Staffan Wadström

    SvaraRadera
  5. Den teologi som har gjort människan till allts mått (a la Protagoras )och samtidigt obehörigförklarat människan att kunna uppfatta Guds tilltal (a la Kant) kräver absolut respekt för sina egna konstruktioner i form nya budord (a la Nietzsche och de totalitära ideologier i hans efterföljd). Om vi inte har den respekten blir vi klassade i termer av mördare och hädare. Fäll ingen dom i förtid säger Aposteln. Ideologikritik är Trons goda kulturkamp inte mot kött och blod utan mot makterna. Endast för Sanningen förmår vi något. Kämpa på Helena. Nu bli Johannesbrevrts ord mycket tydliga. Han som är i er är större än han i världen.

    SvaraRadera
  6. Håller med Elisabeth ovan, den intoleranta toleransen. De tvärsäkra, oavsett var de befinner sig, ska man akta sig för, speciellt när de inte ens bemödigar sig med att läsa det som står.

    SvaraRadera
  7. Jag beundrar dig Helena för att du lyckas hålla en så vänlig ton i denna bloggpost.
    Jag var inte riktigt lika vänlig i min kommentar på en annan blogg: http://bloggardag.blogspot.se/2013/11/stasisymposiet.html#comment-form

    Oavsett hur mycket jag håller med dig i sak och ton undrar jag ändå inte om du nedvärderar KG Hammars teologi(eller är det semantiken?) att Jesus är en tankekonstruktion?
    Personligen nedvärderar jag den teologin till avskyvärdhetens nivå, men då själva påståendet att Jesus är en tankekonsturktion föriutsätter att Jesus inte är Gud, så kan det ju inte vara teologi, läran om Gud.
    Det vore ju en motsägelse!
    Jag är dock stakrt kritisk till semantiken att Jesus skulle vara en tankekonstruktion.

    Arne Carlsson tycker jag mest synd om.

    SvaraRadera
  8. Efter att ha läst såväl Dina som Carlssons betraktelser blir jag lätt beklämd. Det är ju ingen tvekan om att hans omnämnande av Dig i sin artikel inte byggde på insikt eller godhet. Att sedan i sitt svar återge hela citatet från ditt brev till Hammar med någon sorts antydan om lögn blir bara pinsamt. Hur var det nu igen det där om att inte sprida falskt vittnesbörd....? Kämpa trons goda kamp!

    SvaraRadera
  9. Breivikkletandet i den kyrkliga debatten blir riktigt intressant:

    Här hittas tydligen i det svenkkyrkliga inga värre representanter för fascitoid, mordisk världsåskådning och människosyn än en liten lantlig komminister och en Stockholmsbloggare, även hon kvinna. Vart har alla otäcka svartrockar tagit vägen?

    Aha! De har alla tänkt om.

    "Där köttgrytorna och sinekurerna är, där skall din tro ock vara", står det väl i Den Heliga Skrift?


    SvaraRadera